top of page
image0.jpeg

Aanbod & Werking

"Met mijn zorgpraktijk probeer ik weg te gaan van de ‘klassieke therapeutische setting’ die niet voor iedereen helpend is."

Ik werk zoveel mogelijk buiten mét mijn therapiehond, mijn therapietuin en de natuur als begeleidende middelen. Bij klassieke therapieën wordt er iets van het kind verwacht, bij Terra zorgen de natuur en mijn hond voor actie en toenadering. Kinderen worden zo uitgedaagd om hun ervaringen, moeilijkheden, bezorgdheden en/of angsten te uiten. 

Renée, therapiehond

"Een hond houdt een spiegel voor, maar veroordeelt niet. Therapiehond Renée heeft een gunstig effect op kinderen.”
 

Renée, een Berner Sennenhond zal (indien aangewezen) mee in het begeleidingsproces geïntegreerd worden als co-begeleider. Contact leggen met mijn hond is minder bedreigend en kan een belangrijke motivator zijn om mee in het begeleidingstraject te stappen.

Een therapiehond kan bijdragen aan de psychische en fysische gezondheid van het kind.

De hond kan de kinderen prikkelen tot actie, de aandacht doen ‘vangen’ en vasthouden, maar ook geruststellen waardoor ze een meer open houding krijgen en het praten gemakkelijker gaat. Een hond houdt een spiegel voor, maar veroordeelt niet.

Daarnaast zet het kinderen aan tot beweging, wat een gunstig fysiek effect heeft zoals een lagere hartslag, lagere bloeddruk en algemeen positieve bevordering van de fysieke activiteit.

Therapietuin, de moestuin & de natuur

“Mijn therapietuin biedt kinderen rust en stilte om hun eigen gedachten te kunnen horen.”
 

Mijn moestuin en de natuur zal mee in het begeleidingsproces geïntegreerd worden als begeleidend middel.

Een therapietuin biedt de kinderen niet alleen een veilige (gespreks)ruimte, maar schenkt hen ook de rust en de stilte om hun eigen gedachten te kunnen horen.

Planten, bloemen en bomen zijn veel minder confronterend en intimiderend dan mensen. Kinderen leren tijdens de begeleiding werken met uniek, levend materiaal: zaadjes, ontkiemen, groei, ontwikkeling, verdorren, afsterven.

Ik probeer tijdens de begeleiding de kinderen terug open te stellen voor zintuiglijke prikkelingen (wroeten in de aarde, de geuren van de natuur, het horen van de wind,…) die een positief effect hebben op hun psychische welzijn en persoonlijke groei. 
 

Voor Wie?

ALLE kinderen zijn welkom. Ik kijk samen met jou en je kind en/of andere belangrijke anderen of een begeleiding bij Terra iets zou kunnen betekenen. Ieder kind is uniek en heeft andere bezorgdheden:

⦁    Ik durf niet goed zeggen wanneer het me niet lukt. 
⦁    Het lukt me niet op school.
⦁    Ik voel me niet goed bij andere kinderen. 
⦁    Ik heb bang in het donker. 
⦁    Ik durf niet….
⦁    Ik denk vaak veel aan slechte dingen. 
⦁    Ik vind mezelf niet goed genoeg.
⦁    Ik heb alleen maar slechte punten op school.
⦁    Ik word gepest. 
⦁    Ik wil me graag beter kunnen focussen.
⦁    Ik heb last van het verlies van een dierbaar iemand. 
⦁    Ik heb graag wat meer zelfvertrouwen. 
⦁    Ik wil graag leren omgaan met mijn boosheid.
⦁    Ik heb te veel stress. Ik voel me heel gespannen. 
⦁    Ik…..

OF 
Weet je zelf niet waarom je je niet goed voelt?
Lukt het of durf je je bezorgdheden niet te uiten of te vertellen tegen anderen?
Ook dat hoeft niet….. SAMEN zoeken we naar wat wel kan en/of wat wel lukt . 

 

IMG_3632.jpg
My Approach

© 2022 by Tine Rondeaux

bottom of page